Aankoopmakelaar

U wilt een huis kopen zonder een makelaar in te schakelen? Dat kan.
En op het eerste gezicht lijkt het heel eenvoudig te zijn zo'n koop zelf te regelen.
Fluitje van een cent. Gewoon een kwestie van de krant uitpluizen op zoek naar advertenties.
Of surfen op internet. En voor u het weet heeft u de woning van uw dromen gevonden.

Dan de auto in en een paar keer langs het huis rijden. Ziet er goed uit, toch? Leuke tuin, nette buurt. Oké, we gaan ervoor. Nu nog even het huis van binnen bekijken, beetje onderhandelen (nee… nooit bieden wat er gevraagd wordt!!), wat andere zaken regelen en de afspraken op papier zetten. Een kind kan de was doen.

Een aankoopmakelaar inschakelen voor de koop is niet verplicht.

En ook niet nodig, toch? Twijfelt u niet een heel klein beetje? Waarom zijn er immers makelaars als het allemaal zo makkelijk gaat? Weet u zeker of u de beste koop heeft gedaan? Was u wel degelijk op de hoogte van het complete huisaanbod? En hoe objectief was u nog eigenlijk, toen u die sfeervolle tuin zag?

Wellicht heeft u wel een te hoge prijs betaald.

Want een verkoper mag immers vragen wat hij wil. En over het bestemmingsplan voor het veldje achter de tuin heeft hij niets gezegd.
Ook niet over bijkomende zaken als bodemverontreiniging, asbest en verborgen gebreken. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar er zijn legio zaken waar u als koper op moet letten. Onderwerpen die u als leek - want zeg nou zelf, u koopt toch niet elke dag een huis - over het hoofd ziet. Dat geeft ook niet. Want daar zijn wij voor. Het is immers ons vak om op alle voor u belangrijke zaken te letten.

HET STAPPENPLAN KOOP

U wilt een huis gaan kopen, maar u weet nog niet precies wat u wilt. Wat u wel weet, is dat u:
1. De meest gunstige prijs wilt realiseren;
2. De beste voorwaarden en opleverdatum wilt realiseren en;
3. Geen problemen achteraf wilt hebben.

Dit zijn De Drie Behoeften die u als koper van een woning gerealiseerd wilt zien. Is de prijs die de verkopers vragen wel goed? Is het milieutechnisch, privaatrechtelijk en publiekrechtelijk wel verantwoord om deze woning te kopen? Is er een Vereniging van Eigenaren? Zo ja, hoe is de financiële situatie van de VVE? Is het pand dat u wilt kopen bouwtechnisch wel zo goed als het lijkt? Hoe is de fundering? Allemaal vragen die essentieel zijn bij het nemen van de beslissing; Koop ik wel of koop ik niet? Die keuze kunnen wij niet voor u maken. Wel geven wij u een heel helder beeld van de voor- en nadelen van uw toekomstige "thuis".

Doordat wij niet emotioneel betrokken zijn bij uw droomwoning zijn wij veel beter in staat objectief te kijken naar een woning en dan hebben we het nog niet eens over onze kennis van zaken. Indien u besluit uw nieuwe huis met De Raad Makelaars aan te kopen, zullen wij middels het 4 stappenplan werkelijk alles in het werk stellen om De Drie Behoeften voor u te realiseren.

STAP 1

Bezichtigen van de woning
Zodra u één of meerdere woningen op het oog heeft, is de tijd voor het bezichtigen. Terwijl u de eerste indruk van de woning verwerkt kijken wij ondertussen met een kritisch oog naar de bouwkundige staat van het pand en zullen bij verkoper / makelaar / gemeente / kadaster rechercheren naar privaatrechtelijke, publiekrechtelijke en milieutechnische zaken. Tevens zullen wij, indien van toepassing, de financiële situatie en de activiteiten van de VVE uitpluizen. Uiteraard zullen wij ook het nodige onderzoek bij overige bronnen, zoals provincie, bodemloket, etc. doen en zullen alle relevante stukken met betrekking tot de woning opvragen.

STAP 2

De onderhandeling
U weet het zeker! Dit is de woning die u zoekt. De volgende stap is de onderhandeling.
Met onze jarenlange ervaring en marktkennis zijn wij meester in het bepalen van de waarde van een woning. Hierin nemen wij uiteraard de waardebepalende aspecten die zijn gebleken uit het onderzoek dat wij hebben gedaan in stap 2 mee. Wij voeren namens, maar vooral in overleg met u de onderhandeling met de verkopende makelaar of verkopende partij.

STAP 3

De koopakte opstellen en ondertekenen
Zodra de verkopers het bod hebben geaccepteerd en de diverse zaken mondeling overeen zij gekomen is de zaak dat alles in een koopovereenkomst op papier wordt gezet. Gezien de meeste woningen kosten koper worden verkocht heeft u als koper de keuze voor de notaris. Het is belangrijk om hierin de verschillende notarissen goed met elkaar te vergelijken. Soms zitten er niet alleen in de prijs, maar ook in de dienstverlening duidelijke verschillen. Ook hierin adviseren wij u graag.
Wij zullen de uiteindelijke koopovereenkomst voor u doorlezen zodat u zeker weet dat u een akte tekent waarmee u geen problemen achteraf krijgt.
Na het tekenen van de koopovereenkomst bent u, met uitzondering van eventuele voorbehouden, daadwerkelijk de koper van de woning!

STAP 4

De Overdracht
De grote dag! Op de dag van de overdracht wordt uw nieuwe woning zowel juridisch als feitelijk in eigendom overgedragen. Vooraf ontvangen wij van de door u gekozen notaris de concept akte van levering en de nota van afrekening. Wij zullen beide stukken voor u nalopen op eventuele fouten. Vervolgens gaan wij, samen met de verkopers van de woning, nog één keer de woning nalopen tijdens de inspectie. Ook worden hier de meterstanden genoteerd. Als alles goed is zal de notaris voor u de akte passeren en de sleutels aan u overdragen. U bent dan officieel eigenaar!

TARIEF AANKOOPBEGELEIDING

Dit volledige dienstenpakket bieden wij u aan voor de scherpe prijs van € 750,- (inclusief btw). Wij verzorgen voor dit bedrag alle bovenstaande stappen van a tot z voor u. Geen verrassingen achteraf, maar duidelijkheid en zekerheid dat alles goed geregeld is. Dat wilt u toch ook?

Verkoopt u uw huis via ons kantoor? Dan is aankoopbegeleiding van uw nieuwe woning bij ons zelfs helemaal gratis!